Määrimise põhialused

Moodsa tehnoloogia puhul sõltuvad tootmine ja liiklus määrdekihist. Määrimist on teoorias ja praktikas palju uuritud.

Tuntuim illustratsioon lähtub Stribecki esitatud liugelaagri määrimise käsitlusest. Seal on võll käivitamise algul laagriga kokkupuutes ja toimub kulumine. Pöörlemissageduse ja libisemiskiiruse suurenemisel tungib määrdeaine pindade vahele kuni kandva määrdekihi tekkimiseni.

Kui lisada sellele käsitlusele koormusjõudude põhjustatud pindade vormi muutumine (elastsus), on tegemist elastohüdrodünaamilise määrimisega (EHDM).

Masinate määrimisel on EHDM hädavajalik, autoratta ja märja teepinna vahel on aga EHDM hukatuslik. Kandva määrdekihi moodustumine eeldab määrdeaine piisavat viskoossust.

Shell_Stribeck